LIITU blogi – Yhdessä LIITUssa

Yhdessä LIITUssa

Olen aina ollut utelias kokeilemaan jotakin uutta omalla tavallani. Ensin olen tarkkaillut hiukan kauempaa punniten vaihtoehtoja. Jokaisella kerralla on ollut hyviä ja huonoja puolia, mutta pääasia että niitä on ollut. Lopullinen päätös on aina syntynyt nopeasti. Minun mielestäni jokainen päätös on hyvä päätös.

Tätä blogia kirjoittaessani on LIITUn päivänumero 35. Liikenneopettajakoulutukseni aloittamisesta on vierähtänyt 20 vuotta, autokoulunopettajan tehtävieni päättymisestä on kulunut 13 vuotta ja ajokokeen vastaanottajan neljän vuoden pestistäkin on jo aikaa. Yli kahdeksan vuoden virkamiesura AKE:ssa ja Trafissa on jättänyt myönteiset jäljet minuun tarjoten liikenneopettajalle aivan mielettömän haastavia ja mielenkiintoisia työtehtäviä. Mielestäni aika matka, jonka kulkemiseen olen tyytyväinen. Tässä aikamatkailussa parasta ovat olleet kaikki ne hyvät tyypit, joiden kanssa olen saanut tehdä töitä muutoksia kohdaten ja uutta oppien. Yhdessä tekeminen.

Yhdessä tekeminen on LIITUn toiminnankin perusta. Minä olen innostunut työstäni silloin, kun koen sen hyödylliseksi, tärkeäksi ja kiinnostavaksi. Enkä tarkoita tällä sitä, että olisin jatkuvasti huippumotivoitunut. Joudun tekemään koko ajan töitä myös motivaation ja mielekkyyden eteen. Työn ja muutoksen tarkoitusta mietin paljon ennen irtisanoutumistani Trafin hautakivivirasta. LIITUn toiminnan perusta ja lähtökohdat olivat ne asiat, jotka vetivät minua puoleensa. Halua olla hyödyksi kuljettajakoulutusalalle.

Olemme hyvässä alussa ja silti meillä on vielä pitkä matka yhdessä tekemiseen. LIITUn on tehtävä töitä saavuttaakseen asiantuntevan kumppanin maine. Tärkeimpänä asiana on lunastaa lupauksia olemalla jäseniään varten. Haluamme kerätä energisiä ihmisiä vaikuttamaan alan toiminnan suunnitteluun ja toteutukseen.

Ajokorttiopetuksen viimeaikaiset nopeat muutokset ovat luoneet epävarmuuden ilmapiirin alan ylle. Alan mielipidejohtajan roolin on ansiokkaasti ottanut Trafi. Toimialaa on viety hallinnollisilla ratkaisuilla ilman kattavia vaikutusten arviointeja nykyiseen tilaan. Alalla on sorruttu vastakkainasetteluun myönteisen ja faktaperusteisen vaikuttamisen sijasta. Hyvä esimerkki tästä erätappiosta on Liikenne- ja viestintäministeriön työryhmän raportti ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen kehittämisestä. Virkamiestyöryhmän kehittämisehdotukset ovat vahvasti suodatettuja. Linjaukset tukevat virheellistä mielipidettä kalliista vailla kilpailua olevasta alasta, jolla ei ole osaamista edes hyödyntää uutta teknologiaa. Työryhmällä ei ole selvästikään ollut todellista tietoa kuljettajakoulutusalan nykytilasta tai halua kurkata nurkan taakse. Siellä saattaisi olla likaistakin. Uuden teknologian välineet ja menetelmät ovat jo käytössämme kuljettajien koulutuksessa, niin simulaattorit kuin verkko-opetuskin. Yritykset osaavat tarjota vaihtoehtoisia ja innovatiivisia palveluja kuljettajaopetuksen toteuttamiseksi. Ratkaisuja koulutuksen tehostamiseen on jo olemassa. Liikenneturvallisuuden parantamisessa ei voida sivuuttaa kuljettajakoulutusalan osaamista. Yhteisöllisyyden lisääminen on keino huolehtia, ettei toiminta johda huonompaan suuntaan.

Ala on muutoksessa haluamme sitä tai emme. Lopputulosta emme vielä tiedä. Voi olla suurta tai voi olla pientä. Voi tapahtua nopeasti tai voi tapahtua hitaasti. Tiedottomuutta, joka aiheuttaa epävarmuutta. Minä olen tässäkin asiassa utelias ja haluan, että kuljettajakoulutusalan mielipidejohtaja on yhdessä LIITUssa.

Sampsa Lindberg
toiminnanjohtaja
Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry LIITU