LIITU blogi – Ajokortin hankkimiskustannusten osuus autoilun kokonaiskustannuksista on 0,4 %.

Ajokortti hankitaan useimmiten nuorena ja sen suorittaminen osuu monelle aikaan, jolloin sitä kuuluisaa ylimääräistä rahaa ei ole. Kertaluonteisena hankintana ajokortti koetaan monesti kalliiksi, mutta tulevaisuutta silmällä pitäen kuitenkin tarpeelliseksi hankinnaksi.

Ajankohtaiseen aiheeseen ajokortin kuluttajahinnan alentamiseksi esitän muutamia kysymyksiä ja vertailen ajokortin hankkimiskustannuksia autoilun kokonaiskustannuksiin.

Kysymyksiä

  • Mikä on ajokortin hankkimiskustannusten osuus autoilun kokonaiskustannuksista?
  • Mitä ajokortin hinnan alentamiselle voitetaan?
  • Jos kuluttaja ei hanki ajokorttia rahan takia, niin onko esim. 60 euroa kuukaudessa paljon, jos hän aikoo hankkia auton?
  • Onko ajokorttiuudistuksen tavoite saavutettu, jos ajokortin hankkimiskustannukset ovat jatkossa 40 euroa kuukaudessa?
  • Kuinka paljon esim. 20 euroa kuukaudessa on autoilun kokonaiskustannuksista?
  • Onko mahdollista, että investointi ajokorttiin maksaa itsensä takaisin?

 

Hiukan arkista kosketuspintaa autoilun kokonaiskustannuksiin saatte alla olevasta taulukosta. Olen siihen laskenut esimerkiksi meidän nelihenkisen perheemme autoilun menoja. Laskentaperusteena olen käyttänyt Autoliiton kustannuslaskuria korjattuna todellisella polttoaineen keskikulutuksella. Meillä auton käyttö on pääasiallisesti kodin ja työpaikan välisiä ajoja, arkisia kauppamatkoja, lasten ja vanhempien harrastus- ja kilpailumatkoja. Asumme lähiössä, nuorimmainen lapsistamme harrastaa jalkapalloa, vanhin ampumahiihtoa ja me vanhemmat harrastamme kilpatanssia. Auto on siis meille arjen sujumisen ja valitun elämän laatutason osalta välttämätön kulutushyödyke. Pääoma- ja käyttökuluista muodostuu perheellemme kuukausitasolla yhteensä 802 euron menoerä. Vuositasolla autoilun kustannukset ovat noin 9 624 euroa. Samalla kaavalla jatkettuna laskennallisesti miehen eliniän odotteen mukaisesti minulle on autoilusta luvassa vielä noin 307 968 euron lisälasku. Ajokortti minulla on ollut vuodesta 1989 asti, josta laskennallisesti saadaan autoilun kokonaiskustannuksiksi minun elinaikanani yhteensä 567 816 euroa. Aika paljon rahaa näin palkansaajan pinkasta tarkasteltuna.

Henkilöauton ajokortin hankkimiskustannukset keskimäärin kaikkine vaiheineen ja viranomaismaksuineen on autokouluhinnat.fi -sivuston mukaan yhteensä 2122 euroa.

Ajokortti on mahdollista hankkia 60 eurolla kuukaudessa 36 kuukauden rahoituksella kaikki kulut, avaus-, käsittelymaksut ja korot huomioiden, jolloin ajokortin hankkimiskustannukset esimerkkihinnan mukaan ovat noin 2500 euroa.

Kuukaudessa ajokortin hankkimiskustannukset ovat yllä olevien lukujen perusteella 7,5 % autoilun pääoma- ja käyttökuluista yhteensä kuukaudessa. Kahden kymmenen euron halpuuttaminen on 2,5 % autoilun kokonaiskustannuksista kuukaudessa.

Missä vaiheessa on ymmärrys loppunut siitä, että ajokortti maksaa itsensä takaisin?

Pääomakustannusten jälkeen autoilun kuluista seuraavaksi suurin osuus koostuu polttoaineen kulutuksesta. Yleisesti on osoitettu, että taloudellisella ajotavalla saavutetaan säästöä 5-15 % ja tämän säästöopin saat ammattitaitoiselta liikenneopettajalta. Kuinka suurena tai pienenä voidaan investointia ajokorttiin pitää, jos se on työllistymisen edellytys? Usealla ajokortti on investointi tulevaisuuteen tarjoten liikkumisen vapautta ja liikkujan taitoja. Jos tulevalla ajokorttisääntelyn uudistamisella saavutettaisiin esimerkiksi kolmanneksen säästö kuukaudessa, niin miten suuri riski otetaan sillä, että vahinkoriski kehittyy väärään suuntaan? Viimeisimmän arvion mukaan yksi tieliikennekuolema maksaa noin 2.8 milj. euroa. Tämän mukaan vuoden 2015 tieliikennekuolemista on muodostunut laskua Suomelle 736,82 milj. euroa. Loukkaantuneista tulee saman Trafin ja Tilastokeskuksen hinnastolla kustannuksia lisää 848,21 milj. euroa. Säästöpotentiaali on vuositasolla 1,58 miljardia euroa.

Ajokorttiuudistus kohdistuu aina henkilöryhmään, jolla on korkea riskitaso. Mitä tahansa tehdään, niin muutokset pitää arvioida huolella ennen päätöksiä suuren kokonaisriskin takia. Huomioitavaa on, että muutosten seuraukset tulevat esille vasta vuosien kuluttua.

 

Sampsa Lindberg
toiminnanjohtaja
Liikenteen turvallisuuskouluttajat ry LIITU

 

Taulukko autoilun kustannuksista Perhe Lindberg

Autokohtaiset tekijät
merkki, malli, tyyppi KIA, cee’d, 1,0 ISG 120 hv EX SW EcoDynamics
polttoaine bensiini
hankintapvm 29.1.2016
luopumispvm 29.1.2119
käyttöaika 3 v
ajokilometrejä/v 30 000
bensiinin hinta €/l 1,40
kulutus l/km 7
omat rahat € 7 000
lainaraha € 20 482
Hinta yhteensä € 27 482
laina-aika  3 v
lainakorko % 2,29
ajoneuvovero €/v 587
liikennevakuutus €/v 315
kaskovakuutus €/v 550
arvonalennus %/v 16
Pääomakulut käyttöajalta 36 kk
arvonalennus € 11 193
korko € 1 275
liikennevakuutus € 945
kaskovakuutus € 1 650
ajoneuvovero € 468
pääomakulut yhteensä € 15 531
Käyttökulut käyttöajalta 36kk
polttoaine € 8 820
rengaskulut € 1 462
huollot, pesut € 3 060
käyttökululut yhteensä € 13 342
Kustannukset yhteensä
kustannukset yhteensä € 28 871
kustannukset/v € 9 624
kustannukset/kk € 802